Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2009

Εγγυημένα τα ασφαλιστήρια ζωής της Ασπίς ΑΕΓΑ-Τι προβλέπει η νομοθεσία(22/09/09-11:50)

Πολλοί μας ρωτούν τι να κάνουν με τα ασφαλιστήρια συμβόλαια ζωής που έχουν στην Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ. Η πρώτη κίνηση που πρέπει να κάνουν είναι να μην κάνουν τίποτα. Ή νομοθεσία που ψηφίσθηκε πρόσφατα προβλέπει συγκεκριμένες διαδικασίες για τα συγκεκριμένα συμβόλαια, οι οποίες προφανώς θα αναλυθούν επαρκώς τις επόμενες ημέρες και από την αρμόδια Εποπτική Αρχή.

Ειδικότερα στην ασφαλιστική νομοθεσία προστέθηκε διάταξη η οποία αναφέρει:

1. Στο άρθρο 10 του ν.δ. 400/1970 (ΦΕΚ 10 Α΄) προστί¬θεται νέα παράγραφος 4.α) ως εξής:

«4.α) Μετά την ανάκληση της άδειας λειτουργίας ασφαλιστικής επιχείρησης, ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κατόπιν πρότασης της ΕΠΕΙΑ δύναται, αφού λάβει υπόψη του και τη συστημική σπουδαιότη¬τα των τυχόν χαρτοφυλακίων ζωής, που διαχειριζόταν η υπό εκκαθάριση επιχείρηση, να ορίζει επόπτη χαρτοφυλακίων ζωής, ο οποίος είναι πρόσωπο άλλο από τον επόπτη εκκαθάρισης, διαθέτει υποχρεωτικά ειδική πείρα και γνώσεις στο χρηματοοικονομικό το¬μέα και καθίσταται αποκλειστικά υπεύθυνος για την αναδιοργάνωση των χαρτοφυλακίων αυτών, που δεν τίθενται σε εκκαθάριση. Μερική ή ολική μεταβίβαση των ως άνω χαρτοφυλακίων ζωής επιτρέπεται με επι¬μέλεια του ως άνω επόπτη, διενεργείται δε, μετά από απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, κατόπιν πρότασης της ΕΠΕΙΑ, κατά παρέκκλιση των οριζομένων στα άρθρα 3 παράγραφος 6 και 59 του παρόντος διατάγματος. Με απόφαση του ανωτέρω Υπουργού, κατόπιν πρότασης της ΕΠΕΙΑ, η οποία καθορίζει το συνολικό άνοιγμα των ως άνω χαρτοφυλακίων, δύναται να παρέχεται, υπό προϋποθέσεις, υπέρ της αναδόχου ασφαλιστικής επιχείρησης εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου ή σε περίπτωση μη ανεύρεσης αναδόχου, εγγύηση υπέρ των ασφαλισμένων, η οποία δεν υπερβαίνει το ως άνω άνοιγμα. Η ως άνω εγγύηση αποτελεί, κατά παρέκκλιση των οριζομένων στα άρθρα 8 και 17 α) του παρόντος διατάγματος, στοιχείο επιλέ¬ξιμο, τόσο για την ασφαλιστική τοποθέτηση, όσο και για το περιθώριο φερεγγυότητας και χρησιμοποιείται από την ανάδοχο εταιρεία μετά τη χρήση των στοιχεί¬ων ενεργητικού του αποκτηθέντος χαρτοφυλακίου. Η αμοιβή του επόπτη της παρούσας παραγράφου ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομι¬κών, κατόπιν πρότασης της ΕΠΕΙΑ και βαρύνει για μεν το διάστημα πριν τη μεταβίβαση του χαρτοφυλακίου την υπό εκκαθάριση επιχείρηση, κατ’ εφαρμογήν της παραγράφου 9 του άρθρου 12α) του παρόντος διατάγ¬ματος, για δε το διάστημα μετά την τυχόν μεταβίβαση του χαρτοφυλακίου την ανάδοχο επιχείρηση. Η ευθύνη του επόπτη ρυθμίζεται σύμφωνα με την παράγραφο 14 του άρθρου 12α) του παρόντος διατάγματος.

Κάθε ειδικότερο θέμα και αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου ρυθμίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών κατόπιν πρότασης της ΕΠΕΙΑ.

Στο πλαίσιο εφαρμογής της παρούσας διάταξης, η ΕΠΕΙΑ δύναται να ανακαλέσει αιτιολογημένα την απόφαση της, περί ανακλήσεως της άδειας λειτουργίας της ασφαλιστικής επιχείρησης, εντός προθεσμίας δύο (2) μηνών από την ημερομηνία δημοσίευσης στην Εφη¬μερίδα της Κυβερνήσεως της εν λόγω απόφασης.»

2. Η διάταξη της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου ισχύει από την κατάθεση της προς ψήφιση στη Βουλή των Ελλήνων

H επόμενη μέρα του λουκέτου στις ασφαλιστικές

Στον "αέρα" ένα εκατομμύριο ασφαλισμένοι και 800 εργαζόμενοι στην Ασπις
Τρίτη, 22 Σεπτέμβριος 2009 9:56:23 πμ
Πάνω από 800.000 υπολογίζονται τα ασφαλισμένα οχήματα στις ασφαλιστικές που κλείνουν μετά από την απόφαση της Επιτροπής Εποπτείας της Ιδιωτικής Ασφάλισης, ενώ στον κλάδο ζωής του ομίλου Ασπίς εκτιμούνται ότι στα χαρτοφυλάκια της έχει 250.000 συμβόλαια και από αυτά τα αποταμιευτικά είναι το 20% Unit Linked το 15% και Υγείας το 65%

Οσον αφορά τους ασφαλισμένους και για την αστική ευθύνη στα συμβόλαια αυτοκίνητου θα καλύπτονται και για ένα μήνα από το Επικουρικό Κεφάλαιο ( Φορείς Ιδιωτικής Ασφάλισης ) ενώ εκεί θα πάνε και οι φάκελοι με τις εκκρεμείς αποζημιώσεις. Στο μήνα αυτό που τρέχει οι ασφαλισμένοι των εταιριών αυτών θα πρέπει να αναζητήσουν νέα ασφαλιστική εταιρία.. Αναλυτικά τα ασφαλισμένα οχηματα ανα εταιρία που κλείνει υπολογίζονται στην Ασπίς Πρόνοια ΑΕΑΖ στα 310.420, η Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑΣ τα 4.715, η Σκούρτης ΑΕΓΑ τα 56.785, η General Union ΑΕΓΑ τα 368.417 και η General Τrust ΑΕΑΖ τα 97.628.
Για τους κλάδους ζωής της Ασπίς και σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής Εποπτείας ορίζεται ήδη ειδικός εκκαθαριστής που προβλέπει σχετική νομοθετική διάταξη και με την εγγύηση του δημοσίου ώστε είτε να μεταβιβαστούν τα συμβόλαια αυτά σε άλλες εταιρίες ή να αποζημιωθούν οι ασφαλισμένοι
Στο μεταξύ οι περισσότεροι εργαζόμενοι που χάνουν την δουλειά τους από το κλείσιμο των εταιριών είναι στην Ασπίς και υπολογίζονται γύρω στους 800 . Μάλιστα σήμερα το πρωί προχώρησαν στο συμβολικό κλείσιμο της λεωφόρου Κηφισίας.

Νέα βόμβα στην οικονομία

Η πτώχευση πέντε μεγάλων ασφαλιστικών εταιρειών χθες έχει πολλαπλές αναγνώσεις. Κατ΄ αρχάς προκαλείται δραματική αύξηση στην ανεργία, αν σκεφθεί κανείς ότι οι εταιρείες αυτές απασχολούσαν συνολικά περί τους 6.000 εργαζομένους.

Δεύτερον, οι εταιρείες αυτές είχαν 837.000 ασφαλιστικά συμβόλαια αυτοκινήτων και 227.000 συμβόλαια ασφάλισης ζωής. Αυτό σημαίνει ότι οι ασφαλισμένοι- κυρίως αυτοί που έχουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια ζωής- μπαίνουν σε μια περιπέτεια ώσπου να καλυφθούν από το επικουρικό.

Τρίτον, αναδεικνύεται ένα ζήτημα του ρόλου των εποπτικών αρχών, διότι εδώ μιλάμε για μία από τις τρεις μεγαλύτερες ελληνικής ιδιοκτησίας ασφαλιστικές εταιρείες, της οποίας το πρόβλημα είναι γνωστό στην αγορά εδώ και χρόνια. Και, τέλος, τίθεται ένα ζήτημα σχετικά με τα αποθεματικά όλων των ελληνικών ασφαλιστικών εταιρειών και το βάθος ελέγχου που ασκούν οι εποπτικές αρχές.

Η κατάσταση δεν είναι απλή και δεν αφορά μόνο την Ελλάδα. Πέρυσι με τη διεθνή κρίση οι μεγαλύτερες ασφαλιστικές του κόσμου αντιμετώπισαν πρόβλημα επιβίωσης και διασώθηκαν από τις κυβερνήσεις. Η ελληνική κυβέρνηση στήριξε μεν τις τράπεζες, δεν στήριξε όμως οικονομικά τις ασφαλιστικές εταιρείες. Και δεν τις στήριξε διότι: πρώτον, πολλές είναι ξένες· δεύτερον, από τις ελληνικές οι μεγάλες ανήκουν σε τράπεζες, οπότε στηρίζονται από τις μητρικές τους· και, τρίτον, διότι για τις υπόλοιπες (συνολικά υπάρχουν 75) δεν ενδιαφέρεται αλλά, και να ενδιαφερόταν, δεν έχει εικόνα για την κατάστασή τους ώστε να ξέρει πόσο θα κοστίσει η στήριξη. Οι ειδικοί που ασχολούνται με τον κλάδο διαβεβαιώνουν ότι όλες οι ελληνικές ασφαλιστικές εταιρείες έχουν προβλήματα. Τα προβλήματα αυτά οφείλονται στην υπερτιμολόγηση της περιουσίας τους με την οποία αντισταθμίζουν τα ασφαλιστήρια συμβόλαια, στην κακή διαχείριση, στη μη τήρηση των αποθεματικών που τις υποχρεώνει ο νόμος αλλά και στον ανταγωνισμό που οδηγεί σε χαμηλά ασφάλιστρα.

Ο κλάδος παγκοσμίως είναι από τους πλέον επισφαλείς ειδικά σε περιόδους κρίσης. Και οι συνέπειες από την πτώχευση ασφαλιστικών εταιρειών είναι πολλαπλές. Οχι μόνο διότι τα ασφαλιστήρια συμβόλαια συνολικά καλύπτουν ολόκληρους πληθυσμούς και οι εταιρείες αυτές απασχολούν εκατοντάδες χιλιάδες εργαζομένους αλλά και επειδή οι πτωχεύσεις τους προκαλούν ισχυρότατους τριγμούς στο τραπεζικό σύστημα και στις οικονομίες συνολικά. Ο έλεγχος λοιπόν των ασφαλιστικών εταιρειών και η επιβίωση μόνο όσων είναι σε θέση πράγματι να καλύψουν τα συμβόλαια που πουλάνε στους πελάτες τους είναι πολύ μεγάλης σημασίας για την υγεία της διεθνούς οικονομίας αλλά και των τοπικών οικονομιών. Ειδικά στην Ελλάδα ο έλεγχος των ασφαλιστικών εταιρειών ήταν και είναι πάντα ελλιπής και με πρόθεση «κουκουλώματος» των προβλημάτων του κλάδου και αυτό είναι ένας επιπλέον κίνδυνος για την εγχώρια αγορά.